raktazodziu kanibalizavimas

Jei išbandėte visus įmanomus SEO optimizacijos metodus, tačiau jums niekaip nepavyksta prasimušti į pirmą Google puslapį – gali būti, jog jums trukdo raktažodžių kanibalizacija.

Pastaraisiais metais, SEO industrijoje iškilo nauja problema kuri sparčiai lėtina svetainių optimizavimo darbus: raktažodžių kanibalizavimas.

Kas apskritai yra raktažodžių kanibalizavimas? Paprastai tariant tai – temų pasikartojimas svetainėje. Jeigu turite kelis puslapius optimizuotus tam pačiam raktažodžiui jūsų svetainėje, jiems bus žymiai sunkiau išsikelti paieškos sistemoje Google.

Ši tema tapo ypač populiari po galybės Google algoritmo pakeitimų 2017m., kuomet didesnis dėmesys būtent ir buvo skirtas svetainėms turinčioms puslapių su labai tematiškai panašiu turiniu.

Šiame straipsnyje padėsime išsiaiškinti ar jūsų svetainė kenčia nuo šios problemos, pristatysime kelis SEO įrankius, kurių pagalba galima tai įvertinti bei būdus kaip šią problemą panaikinti.

Nukentėjote nuo raktažodžių kanibalizavimo? Galime padėti.Spauskite čia

Kaip “diagnozuoti” raktažodžių kanibalizavimą svetainėje

1) AHREFs

Ahrefs yra neabejotinai vienas iš galingiausių ir lanksčiausių SEO įrankių. Viena puiki šio įrankio ypatybė, raktažodžių tyrėjo priemonė, leidžianti atsižvelgti į jūsų puslapių raktažodžius ir palyginti juos su konkurentais.

organic search funkcija

Dažnai neįvertinama Ahrefs funkcija – “Organic Keywords”. Ji leidžia apžvelgti jūsų puslapio raktažodžių istoriją ir kaip keitėsi puslapių pozicijos su laiku. Šios funkcijos pagalba raktažodžių kanibalizavimas yra labai lengvai pastebimas.

Spauskite ant “Show History Chart”, kad matytumėte jūsų rankavimosi grafiką. Kiekviena spalva grafike simbolizuoja skirtingo URL poziciją (kaip nurodyta žemėlapio legendoje, kairėje apačioje). Jei matote daugiau nei vieną spalvą vienu metu, jūsų svetainėje vyksta raktažodžių kanibalizavimas.

Išsamiau apie tai – Ahrefs iliustracijose žemiau.

Iliustracija Nr. 1 – Akivaizdus kanibalizavimo atvejis

iliustracija-raktazodziu-kanibalizavimas

Visų pirma ką pastebime, pagal tą patį raktažodį buvo rankuojami net 6 svetainės puslapiai per tam tikrą laiko tarpą. Iš pradžių pagal raktažodį buvo rankuojamas žaliai pažymėtas „URL 6”, vėliau „URL 1” pažymėtas tamsiai mėlynai, dar po kažkiek laiko, paieškos sistema rankavo „URL 3” pagal tą patį raktažodį.

Tai – neabejotinas raktažodžių kanibalizavimo atvejis, kadangi šiuo atveju beveik nėra pozicijų pastovumo, o Google negali nuspresti kurį tinklapio vidinį puslapį reitinguoti pagal raktažodį.

Iliustracija Nr.2 – kanibalizavimo nėra

iliustracija-nera-kanibalizavimo

Jei matote panašų vaizdą – galite būti ramūs, kanibalizavimo šiuo atveju nėra. Šiuo atveju „Google” kurį laiką pagal raktažodį rankavo puslapį „URL 2” (pažymėtą žalsvai), tačiau po kurio laiko pradėjo rankuoti kitą puslapį – „URL 1” (pažymėtą tamsiai mėlyna spalva).

Dėl ko Google pradėjo reitinguoti kitą svetainės puslapį?

Paieškos variklis nusprendė, jog „URL 1” puslapio turinys yra aktualesnis numatytam raktažodžiui – gali būti, jog lankytojai jį ilgiau skaito, jis buvo papildytas išsamesne informacija ar buvo atlikti kitokio pobūdžio pakeitimai. Matome, jog „URL 1” šoktelėjo net į top 20, o tai reiškia, jog puslapis šiuo metu laikomas itin vertingu.

Šiuo atveju kanibalizavimo nėra, kadangi paieškos sistema tiesiog pakeitė reitinguojamąjį svetainės puslapį.

2) SEMRush

Dar viena puiki SEO programinė įranga kanibalizavimui nustatyti – SEMRush įrankis. Patikrinti tokius atvejus galima eksportuojant didelį kiekį jūsų svetainės puslapiuose esančių raktažodžių. Šią metodiką rekomenduotina taikyti pagrindiniams svetainės puslapiams – turintiems aukštus ieškomumo rodiklius.

Tai galima padaryti paspaudus:

sem rush meniu

Paimkite paprastą, populiariausių svetainės raktažodžių mėginį, tai padės susidaryti bendrą svetainės SEO būklę.

populiariausiu raktazodziu meginys

Įdėkite visus raktažodžius į lentelę (patartina per “Microsoft Excel”), kurią būtų patogu stebėti. Galite remtis pavyzdžiu esančiu apačioje. “Tikrinimas” pozicijoje matysite galimus kanibalizavimo atvejis. “Raktažodis” dalyje rašomi raktažodžiai, “Pozicija” – jo pozicija paieškos variklio rezultatuose, “Paieškų kiekis” – paieškų kiekis šiam raktažodžiui per mėnesį. “URL” – svetainės puslapio adresas.

Tikrinimo lentele 1

Kai paruošite lentelės sritis, atminkite, jog jas reikės atrūšiuoti abėcėlės tvarka pagal “Raktažodis” arba raktažodžių lentelės dalį. Tokiu būdu, jūs matysite raktažodžius kurie yra kanibalizuojami, vieną po kito, gretimoje sekcijoje pozicijas “Google” paieškos variklyje ir puslapio kuriame raktažodis yra URL’ą.

Tai matosi žemiau esančiame paveikslėlyje:

raktazodziu lentele 2

Raktažodis A (Keyword A) “Google” paieškos variklio yra indeksuojamas 12 pozicijoje iš vieno svetainės puslapio bei 35 vietoje iš kito svetainės puslapio. Ką tai reiškia? Šiuo atveju aptiktas dar vienas kanibalizacijos atvejis.

Du svetainės puslapiai, “Google” manymu, yra labai panašūs savo turiniu, todėl ji aukščiau nereitinguos nei vieno, nes sistema nesugeba nuspręsti kuris iš puslapių yra aktualesnis.

Ką daryti tokiu atveju?

Be abejo koncentruoti optimizaciją ties puslapiu esančiu 12 vietoje, kadangi jis arčiau TOP’o. 35-oje vietoje esantį puslapį reikėtų peroptimizuoti kitam raktažodžiui arba iš viso – deoptimizuoti.

Plačiau apie deoptimizacijos procesą kalbėsime – sekcijoje „Būdai ištaisyti raktažodžių kanibalizaciją„.

Žinoma, kartais svetainėje puslapių gali būti itin daug. Tai ypač dažnas atvejis elektroninėse parduotuvėse kai juose egzistuoja keli šimtai ar net tūkstančiai produktų. Mechaninis raktažodžių tikrinimas tokiu atveju gali užimti labai daug laiko.

Dėl šios priežasties geriau automatizuoti tikrinimo procesą “Microsoft Excel” programos pagalba. Įrašius formulę į “Tikrinimas” sekciją, =IF(B2=B3,”Kanibalizuotas”,IF(B1=B2,”Kanibalizuotas”,”Unikalus”)), turėtumėte gauti automatizuotą raktažodžių tikrintuvę.

Per itin trumpą laiką galėsite patikrinti didelius kiekius raktažodžių.

3) Google Search Console

Labiausiai įžvalgūs specialistai jums galės pasakyti, jog (Ahrefs, Semrush) ir panašios trečiašalės priemonės gali parodyti tik top 100 raktažodžių pozicijų. Jie kanibalizaciją galės parodyti tik šiuose pozicijose.

Naudojant Google Search Console (anksčiau žinomas kaip Webmaster Tools) raktažodžių kanibalizacijai atlikti, jūs galėsite matyti net top 300 paieškos pozicijų.

GSC jums leis apimti žymiai didesnį duomenų spektrą nei dauguma SEO įrankių. Šie duomenys taip pat bus paremti visomis užklausomis kuriomis jūsų tinklalapis buvo atvaizduotas. Taigi, mažiau šansų, jog tvarkydami kanibalizavimą nepraleisite nieko.

Be to, šis įrankis yra visiškai nemokamas.

Štai, kaip galite pradėti:

1) Prisijunkite per šią nuorodą: https://search.google.com/search-console/about

2) Dešinėje pasirinkite savo svetainę

3) Pasirinkite iš nustatymų apačioje:

search console nustatymai

4) Filtruokite pagal raktažodį, tam, kad susiaurinti rezultatus:

uzklausu filtravimas

5) Įrašykite savo tikslų raktažodį (pasirinkdami „query is exactly”):

uzklausu filtravimas 2

6) Matysite puslapius kurie yra grąžinami pagal filtruotą raktažodį:

 

uzklausu filtravimas 3

Paslinkite pelyte žemiau ir pamatysite visus puslapius kurie yra rankuojami pagal tam tikrą raktažodį. Kartu matysite kiek jūsų puslapis sulaukė paspaudimų (“Clicks”); parodymų (“Impressions”); vidutinį paspaudimų procentą (“Avg. CTR”); vidutinė pozicija Google paieškoje (“Avg. position”).

Kaip ištaisyti raktažodžių kanibalizaciją

Kadangi, jau žinote kaip nustatyti raktažodžių kanibalizavimą, ko gero, norite imti ir pradėti taisyti šią problemą visose jūsų turimose svetainėse.

Neskubėkite.

Raktažodžių kanibalizacija nevisąlaik yra blogas dalykas. Jeigu turite kelis puslapius besivaržančius dėl to pačio raktažodžio ir jau esančius TOP 10 (pirmame puslapyje), tai gali padidinti jūsų šansus gauti daugiau paspaudimų į svetainę.

Žinoma, tai yra vienintelis atvejis, kuomet kanibalizacija yra geras dalykas.

Pagrindinė kanibalizacijos problema – tuo metu, kai šis procesas jums trukdo patekti į pirmąjį paieškos sistemos puslapį. Prieš pradedant drastiškus pokyčius svetainės puslapiuose, jūs turite nuspręsti ar esate iš tikrųjų užstrigęs paieškos sistemos vietoje ar ne.

Jei manote, jog jūsų svetainė tikrai kenčia nuo kanibalizacijos, štai keletas būdų šiai problemai ištaisyti.

Puslapio deoptimizacija

puslapio-deoptimizacija

 

Vienas iš dažniausių būdų kokiais yra sukuriamas raktažodžių kanibalizavimas internetinėje svetainėje – itin panašios tematikos arba dublikuotas turinys.

“Google” paieškos sistema pirmiausiai yra internetinių puslapių skaitytuvas – jis nori suprasti jūsų svetainę. Tuo metu kai du puslapiai yra itin panašūs, paieškos sistemai yra itin sunku nustatyti kuris iš dviejų puslapių yra aktualesnis.

Lengviausias sprendimas pamatyti panašų turinį – meta titles arba svetainės SEO pavadinimas. Jis matomas vartotojams pateikus kokią nors užklausą per “Google”.

Štai pavyzdys raktažodžiui “Geoterminio šildymo tipai”:

geoterminio sildymo tipai pavyzdys

Ką matys svetainės administratorius (WordPress turinio valdymo sistemoje) SEO įskiepyje:

wordpress seo pavadimas

Jį galite pamatyti ir pakeisti per savo SEO įskiepį. Kadangi tai vienas iš stipriausių būdų perteikti svetainės aktualumą, tai turėtų būti viena iš pirmųjų vietų kurią reikia tikrinti raktažodžių kanibalizavimui.

Po to, patikrinkite savo svetainės puslapių antraštes (ypač H1 tag’us) ir raktažodžių tankumą puslapiuose. Įsitikinkite, kad tiek turinys, tiek tekstų ir puslapių antraštės yra unikalios bei skirtingos.

Itin panašių svetainės puslapių pavyzdys

akustines gitaros raktazodis

Paveikslėlyje matome visų Google suindeksuotų svetainės puslapių išklotinę. Ją galima pamatyti “Google” operatoriaus pagalba, į paieškos laukelį įrašius žodį “site:” ir savo svetainės adresą.

Pavyzdžiui:

“site:delfi.lt”

“site:tikrasnamas.lt”

“site:microsoft.com”

Puslapių kanibalizacijos analizė

Šioje situacijoje svetainė prekiauja akustinėmis gitaromis ir turi daug labai panašaus turinio puslapių. Išsiaiškinkime, kaip reikėtų unikalizuoti pirmuosius du puslapius – “Acoustic Guitars” (liet. Akustinės Gitaros) ir “6 String Acoustic Guitars” (liet. 6 Stygų Akustinės Gitaros).

Tarkime, jog šiuo atveju abu puslapiai yra išoriškai optimizuoti tokiu pat lygmeniu – jie turi vienodą, kokybiškų nuorodų kiekį raktažodžiui – „acoustic guitar” (liet. Akustinė gitara). Tai reikš, jog abu puslapiai bus rankuojami šiam vienam bendriniui raktažodžiui?

Kaip sutvarkyti puslapius?

Šiuo atveju geriausias sprendimas būtent ir būtų atlikti pakeitimus su nuorodomis. Formuojant daugiau nuorodų ilgesniems raktažodžiams “6 string acoustic guitars” (liet. 6 Stygų Akustinės Gitaros) arba “acoustic guitars that are 6-strings (liet. “Akustinės Gitaros Kurios Yra 6 Stygų), leis puslapį kuris kalba būtent apie tokią akustinių gitarų variaciją – unikalizuoti.

Jei puslapis bus optimizuojamas nuorodomis unikaliems raktažodžiams bei panaikinant nedidelę dalį prieš tai buvusių nuorodų bendriniui raktažodžiui, kanibalizavimas bus panaikintas, išvengiant pozicijų praradimo.

Puslapių naikinimas ir 301 redirectai

De-optimizavus puslapį, paklauskite savęs ar abu puslapiai yra išties susiję bendra tema.

Tematinės sąsajos yra vienas pagrindinių faktorių į kuriuos  “Google” atsižvelgia rankuodamas puslapius ir ko tikisi iš kokybiškų svetainių. Jei manote, jog nemažai svetainės sekcijų yra kalbama apie tą patį, norint rankuoti “Google” tope, būtina unikalizuoti jos sekcijas arba ištisus puslapius.

Vienas iš puikių būdų pranešti “Google”, jog puslapio turinys buvo perkeltas yra sukurtį 301 redirect’ą (puslapio nukreipimą iš seno svetainės adreso į naują). Kartu svarbu sutvarkyti ir vidines nukreipiamojo puslapio nuorodas.

Šis paprastas žingsnis reiškia, jog neturėsite svetainėje puslapių su 404 klaida (neegzistuojančių puslapių). Jei senojo puslapio turinys buvo geras, perkelkite jį į kartu į naująjį.

Dar vienas pavyzdys:

Tarkime svetainė turi puslapį “Geriausi 2018 metų nešiojamieji kompiuteriai”. Šis puslapis kanibalizuojasi su kitu svetainės puslapiu “Geriausi 2018 metų nešiojamieji kompiuteriai iki 1000€.

Tokiu atveju geras sprendimas būtų išimti turinį iš puslapio “iki 1000€” ir padaryti jį kaip subkategoriją puslapyje “Geriausi 2018 metų nešiojamieji kompiuteriai”. Tokiu būdu svetainė gebėtų rankuoti tiek pagal nešiojamuosius kompiuterius, tiek pagal galiojančias nuolaidas.

Tiesiog išimti puslapio neužteks, jums reikės taip pat panaikinti jo nuorodą, tam išvalyti svetainės indeksą. 301 nukreipimai, galime pasakyti iš patirties, gali kuriam laikui sujaukti svetainės architektūrą.

Kartais jie suveikia greitai ir kanibalizacija akimirksniu panaikinama, kartais reikia palaukti kurį laiką. Taip yra todėl, nes naujasis puslapis gauną ne tik senojo turinį, tačiau ir visas jo vidines bei išorines nuorodas. Todėl prieš kuriant nukreipimus, rekomenduojame pradėti nuo de-optimizacijos.

Žemiau esančiame paveiksliuke matote pozicijų pokyčius panaikinus kanibalizaciją 301 redirect’ų pagalbą.

sutvarkytas kanibalizavimas

Išvados

Taigi, aptarėme raktažodžių kanibalizavimo koncepciją. Pateikėme keletą priemonių nustatyti kanibalizavimą svetainėse ir keletas būdų šias bėdas ištaisyti. Svarbiausia ką jums reikia žinoti, nustatyti, ar kanibalizavimas yra iš tiesų kenksmingas svetainei ir tik tada imtis architektūros taisymo darbų.

Kanibalizacija yra pagrindinė 2018 metų SEO problema sulaikanti juos nuo aukštesnių pozicijų. Žinoma, ne visoms svetainėms gali tikti vienoda kanibalizacijos klaidų taisymo metodika, todėl labai svarbus priimti teisingą sprendimą.

Jei manote, jog ši problema egzistuoja jūsų svetainėje, tačiau neturite laiko atlikti darbus patys, kreipkitės į mus.

Šaltiniai: ahrefs.com, oncrawl.com, moz.com, diggitymarketing.com

Nukentėjote nuo raktažodžių kanibalizavimo? Galime padėti.Spauskite čia