Norite sužinoti kas yra SEO ir kaip jis veikia šias metais? Skaitykite iki galo ir jums nebereikės ieškoti papildomos informacijos. Arba žiūrėkite SEO webinaro įrašą pradedantiesiems žemiau.
Kas yra SEO optimizavimas?
Pateikiame pilną svetainių optimizavimo gidą.
SEO (angl. – Search Engine Optimization) – yra procesas, kurio metu optimizuojamas tinklapis, kad jo turinys būtų matomas paieškos sistemose pagal populiarias vartotojų užklausas, kitaip vadinamas raktažodžiais.
Kodėl reikia optimizuoti svetainę?
2 milijonai blogo tipo įrašų publikuojami kasdien. (Šaltinis: Neil Patel) Tai reiškia, kad kasdien atsiranda vis daugiau turinio, kuris natūraliai konkuruoja už lankytojų dėmesį. Svetainės, kurios nėra optimizuotos, turi mažą tikimybę patekti į TOP 10 pagal populiarias užklausas.
Kaip rodo tyrimai, TOP 5 rezultatai Google paieškos sistemoje gauna apie 70 % visų paspaudimų. Dėl šios priežasties dauguma verslininkų ir svetainių savininkų nori, kad jų svetainė būtų matoma kuo aukščiau pagal aktualias užklausas.
SEO arba PPC (Google Ads)
PPC (anglų – Pay per click) kai svetainės savininkas moka už kiekvieną paspaudimą ant jo svetainės nuorodos, nepriklausomai nuo to, ar tai atnešė naudą svetainės savininkui, įvyko pardavimas ar ne, paliko klientas savo kontaktus ar ne, paspaudimas bus apmokėtas.
Tokiu principu veikia Google Ads (AdWords) reklama. Jos privalumai yra tie, kad ją galima paleisti labai greitai. Tai reiškia, kad svetainėje gali atsirasti lankytojai, kurie ieško būtent jūsų prekių ar paslaugų.
2017 metais Google pakeitė mokamos reklamos (PPC) atvaizdavimą į keturias mokamas pozicijas virš organinės paieškos rezultatų. Mokama reklama pažymėta specialiu ženklu.
Mūsų klientai dažnai teiraujasi kainos už paspaudimą Google Ads tinkle. Tiksliai į šį klausimą atsakyti neįmanoma, todėl, kad AdWords yra aukcionas, kuriame bet kuriuo momentu gali pasikeisti dalyvių skaičius ir jų statymai konkrečiai užklausai. Tačiau patyręs AdWords specialistas gali apytiksliai pasakyti rėmus arba pažiūrėti AdWords sistemoje apytikslius Google paskaičiavimus.
Labai svarbu perkant Google Ads reklamą stebėti, kad ji būtų skirta tikslinei auditorijai. Mums dažnai tenka susidurti su atvejais, kai kliento reklamos biudžetas išnaudojamas neefektyviai. To pasekmė, 20 – 50% visų Google ads reklamai skirtų lėšų praradimas.
Todėl užsisakant Google Ads specialisto paslaugas arba darant pačiam, svarbu žinoti, kokie yra negatyvūs raktažodžiai jūsų nišoje ir būtinai panaudoti juos, kad reklaminis biudžetas būtų naudojamas efektyviai. Kaip tai padaryti, sužinosite iš mūsų naujų įrašų skelbiamų Facebook’e.
Organinė paieška ir rezultatai
Nemokama reklama yra organinė paieška (anglų – organic search). Kai kalbama apie organinę paiešką ir lankytojų srautus iš natūralios paieškos, turima omenyje, kad tinklapio savininkui nereikia mokėti už kiekvieną lankytojų paspaudimą ant jūsų svetainės nuorodos Google paieškos sistemoje.
Nemokamos paieškos rezultatai atrodo taip:
Svetainės atsiradimas tarp nemokamų rezultatų pagal populiarius raktažodžius yra tvarkingai atlikto svetainės optimizavimo pasekmės. Per kiek laiko svetainė gali nukeliauti į Google TOP 10 skaitykite čia.
Kaip veikia Google?
Google atstovas, Matt Cutts, aiškina, kad Google paieškos sistema veikia taip:
Google robotas aplanko internetinės svetaines, skaito turinius ir archyvuoja informaciją savo serveriuose. O kai lankytojas suveda paieškos frazę, Google atvaizduoja rezultatus iš savo archyvo.
Kai lankytojas įveda užklausą ir paspaudžia “Enter” Google siūlo rezultatus iš to kas buvo aplankyta ir suindeksuota Google roboto, t. y. Google bot’o.
Žemiau esančiame video Matt Cutts pasakoja apie tai plačiau:
Aplankydamas svetainę Google robotas atkreipia dėmesį į daugiau kaip 200 svetainės parametrų, jis sprendžia ar svetainė yra tinkamai optimizuota ir priskiria jai vietą. SEO specialisto darbas yra įvertinti visus parametrus, kurie turi įtaką svetainės reitingavimui ir padaryti taip, kad Google robotas įvertintų jūsų svetainę geriau nei konkurentų.
Ko ištikrųjų nori Google?
Kaip teigia Google atstovai Google paieškos sistemos tikslas yra suteikti geriausią atsakymą į vartotojų klausimą. Tai reiškia, kad Google nori, kad vartotojas suvedęs užklausą į paieškos lauką ir nuėjęs į konkrečią svetainę surastų visus atsakymus į savo klausimus. Jeigu vartotojas atidaręs svetainę iškarto ją uždaro arba po kurio laiko nueina į kitą svetainę pagal tą pačią užklausą Google paieškos sistemai tai yra signalas, kad svetainės turinys nėra tinkamas atsakymas į lankytojo klausimą arba jis nerado ko ieškojo. Tokiu atveju Google atžvilgiu svetainė nėra verta aukštų pozicijų.
Žinant šią paieškos sistemų logiką, kiekvienas svetainės savininkas ar administratorius gali kritiškai įvertinti savo svetainę ir jos turinį. Jeigu jūsų akimis svetainė neatitinka aukščiau minėtų sąlygų, didelė tikimybė, kad lankytojai ir paieškos sistemos irgi tai pastebi, kas turi įtakos turimoms svetainės pozicijoms.
Kam tinka SEO?
Kaip sužinoti, ar jūsų verslui reikia SEO optimizavimo? Atsakymas yra paprastas, jeigu jūsų prekės ar paslaugos ieškomos internete, tada svetainės optimizavimas bus naudingas jūsų verslui. Tačiau, jeigu jūsų prekės ar paslaugos nėra paieškos objektas internete, yra didelė tikimybė, kad jūsų verslui tinklapio optimizavimo išlaidos gali neatsipirkti. (Apie tai ką daryti jeigu jūsų prekės ar paslaugos nėra ieškomos internete mes padarysime atskirą įrašą.) Prieš užsisakant SEO paslaugas, rekomenduojama atlikti raktažodžių analizę pagal jūsų svetainės tematiką.
SEO Onpage vs OffPage
Svetainės SEO optimizavimą galima padalinti į dvį dalis, t. y. išorinis optimizavimas (Off page) ir vidinis optimizavimas (Onpage).
Vidinis tinklapio optimizavimas susidaro iš dviejų vienodai svarbių dalių.
1. Techninis optimizavimas – t. y. svetainės kodo sutvarkymas pagal šiuolaikinius paieškos sistemų reikalavimus bei klaidų šalinimas.
Keli požymiai techniškai tvarkingos svetainės:
- tvarkingas kodas
- greitas svetainės krovimas – skaityti plačiau →
- pritaikymas mobiliesiems
- teisingas meta duomenų ir kitų tag’ų naudojimas
Techninis svetainės optimizavimas yra pirmas žingsnis be kurio neįmanomas tolimesnis svetainės populiarinimas. Žemiau pateiksime keletą dažniausiai pasitaikančių techninio tinklapio optimizavimo problemų.
HTML ir techninės klaidos:
- Meta duomenų (tag’ų) dublikatai
- 404 ir 500 klaidos
- Neteisingas H tag’ų naudojimas
- Turinio dublikatai
- Per ilgas svetainės krovimas
- Failų minifikavimo nenaudojimas
Svetainės techninės būklės nustatymui seo specialistai naudoja mokamus ir nemokamus įrankius. Vienas iš populiariausių nemokamų įrankių, kuris neapkrauna nepatyrusio naudotojo per dideliu kiekiu techninės informacijos yra Google įrankis Page Speed Test. Šis įrankis tinka naudotis bet kam, todėl kad jis nereikalauja programavimo žinių.
Paprasta naudojimosi taisyklė yra tokia: jeigu jūsų rezultatas yra žalios spalvos, jūs neturite rimtų problemų dėl techninės būklės, jeigu rezultatas yra geltonos ar raudonos spalvos, jums reikia sutvarkyti nurodytus trūkumus.
Tačiau, Google įrankis negali įvertinti visų techninio optimizavimo faktorių dėl savo paprastumo. Pvz, jis nevertina Meta tag’ų ar serverio optimizavimo. Tam naudojamos kitos priemonės, kurios dažniausiai yra mokamos pavyzdžiui Semrush.com arba Website auditor.
2. Turinio optimizavimas – t. y. unikalaus turinio kūrimas ir pateikimas paieškos sistemoms ir lankytojams atitinkanti geriausią vartotojų patirties praktiką (anlg. user experience – UX). Kitais žodžiais tai turinys, kurio nori lankytojai ir paieškos sistemos robotai. Tai yra tiesiogiai susiję su tuo kas buvo parašyta apie Google tikslą suteikti geriausią atsakymą į lankytojų klausimą.
Vidinis optimizavimas yra tai kas susiję su jūsų svetaine, tai kas yra jūsų serveryje. Keli vidinio optimizavimo faktoriai, kurie turi įtakos reitingavimui:
- Tvarkingas svetainės kodas (be klaidų)
- Unikalūs Meta duomenys (Meta Tag’ai)
- Unikalus turinys
- Greitas svetainės užkrovimas
- Pritaikymas mobiliesiems
- Vartotojo patirtis (UX)
Off page (išorinis) tinklapių optimizavimas
Išorinis svetainės optimizavimas (Off page ) yra svetainės reputacijos ir autoriteto didinimas. Kitais žodžiais tai yra susiję su darbais už kliento svetainės ribų. Išorinis optimizavimas atliekamas po vidinio optimizavimo sutvarkymo. Keli išorinio optimizavimo faktoriai:
- Unikalių nuorodų kiekis į puslapį / domeną
- Socialiniai signalai
- Nuorodų kokybė ir lankytojų srautai
- Nuorodų tipai (Plačiau apie nuorodų tipus → )
Išorinio SEO kainos
Išorinio SEO kaina priklauso nuo kelių dalykų. Svarbu, kiek konkurentų yra rinkoje ir kokia jų jėga. Taip pat svarbu, kiek atgalinių nuorodų reikės sukurti, ar paslaugas teikia patyręs specialistas, ar pradedantysis, bei kiek sudėtinga bus strategija. Kainą gali lemti ir papildomos paslaugos, kaip svetainės turinio planavimas ar konkurentų analizė.
Lietuvoje išorinis SEO dažniausiai kainuoja nuo 200 iki 1000 EUR per mėnesį. Mažesniems arba nišiniams verslams dažniausiai užtenka mažesnio biudžeto. Tačiau rinkose, kur konkurencija didesnė, pavyzdžiui, el. prekyboje, išlaidos gali būti žymiai didesnės.
Kaip paskaičiuoti išorinio SEO biudžetą
Išorinio SEO biudžetas skaičiuojamas įvertinant konkurentus, kurie užima aukštas pozicijas pagal norimus raktažodžius, ir analizuojant, kiek jie investuoja į atgalines nuorodas. Norint aplenkti konkurentus, būtina išsiaiškinti jų turimų nuorodų kiekį ir apskaičiuoti, kiek kainuotų panaši strategija, atsižvelgiant į vidutinę nuorodų kainą. Konkurentų išorinio SEO biudžetą galima sužinoti čia →
Taip pat svarbu atsižvelgti į nuorodų tipus, nes jų kainos gali skirtis priklausomai nuo to, ar nuorodos yra mokamos, ar įterptos straipsniuose su papildomu talpinimo mokesčiu. Įvertinus konkurentų strategiją ir apskaičiavus reikalingą nuorodų kiekį, galima tiksliau numatyti efektyvų išorinio SEO biudžetą. Plačiau apie išorinio SEO biudžeto skaičiavimą čia →
Domeno autoriteto rodikliai
Svetainės autoriteto rodikliai priklauso nuo išorinių faktorių. Google paieškos sistema naudoja PR (Page rank) ir priskiria tinklapiui skaičių nuo 0 iki 10 kur aukščiausia reikšmė yra 10. Aukščiausius PR rodyklius turi Google, Youtube, Facebook tinklapiai. Deja, Google PR duomenys nebėra prieinami viešai, todėl jų patikrinti nebėra galimybės, o tai kas atvaizduojama su įvairiais įrankiais yra pasenusi ir nenaudinga informacija.
SEO specialistai naudoja kitus duomenis tinklapių autoriteto nustatymui. Vienas iš populiariausių viešai prieinamų paslaugų tiekėjų yra MozRank per kurį galima nustatyti svetainės DA (Domain Authority) ir PA (Page Authority) kur 100 yra aukščiausia reikšmė. Savo tinklapio autoritetą galite patikrinti per Moz.com servisą, kurį galima rasti čia Open Site Explorer
Kitas populiarus tinklapio autoriteto nustatymo metodas yra naudojimas tokių metrikų kaip TF (Trust Flow) ir CF (Citation Flow). Majestic paslaugos tiekėjas siūlo tai padaryti nemokamai. TF ir CF rodikliai matuojami nuo 0 iki 100, kur 100 yra aukščiausias įvertinimas. Jeigu patikrinsite youtube.com rodiklius, pamatysite, kad TF yra 100 CF yra 97. Tai reiškia, kad youtube.com domeno autoritetas yra labai aukštas.
Ahrefs yra vienas iš geriausių mokamų instrumentų, kurį naudoja SEO specialistai, kad nustatyti kaip svetainė gauna savo autoritetą ir atgalines nuorodas. Ahrefs taip pat turi savo rodiklius tinklapio arba domeno autoritetui nustatyti. DR (domain rank) ir UR (url rank) taip pat skaičiuojami nuo 0 iki 100 kur 100 yra aukščiausias balas, kurį gali gauti tinklapis.
Domeno autoriteto augimas
Kas turi įtakos domeno autoritetui? Įeinančių nuorodų kokybė ir jų reputacija yra vienas iš pagrindinių faktorių nuo kurio priklauso jūsų svetainės autoritetas. Kuo daugiau svetainė turės įeinančių nuorodų su aukštais rodikliais (DA, PA, CF, TF) tuo aukštesnis bus jūsų domeno autoritetas. Reputacija (link juice) perduodama per nuorodas, jeigu jos neturi atributo nofollow, per tam tikrą laiką. Šiai dienai šis terminas gyvuoja kelis mėnesius.
Nuorodos
Įeinančių nuorodų kiekis ir kokybė vis dar lieka vienas iš svarbiausių faktorių svetainės reitingavimui. Kaip rodo Ahrefs tyrimas UR rodiklis yra svarbiausias įtaką turintis faktorius.
Viena iš dažniausiai pasitaikančių pradedančiųjų seo specialistų klaidų yra maksimalus nuorodų kiekio įgijimas per trumpiausią laiką neatsižvelgus į tai, kad konkurentai įgijo turimą nuorodų kiekį per ilgesnį laiką.
Šis reiškinys vadinamas “nuorodų sprogimu” dėl kurios svetainė gali užsiraukti ant filtro iš paieškos sistemos dėl to, kad paieškos algoritmui tai atrodo kaip nenatūralus nuorodų augimas, kuris dažniausiai pasitaiko kai seo specialistas nuperka daug nekokybiškų nuorodų iš nuorodų fermų arba gauna nuorodas automatiniu pateikimo būdu. Google politika dėl nuorodų pirkimo yra labai griežta ir už tai taikomos automatinės arba rankiniu būdu pritaikytos sankcijos.
Raktažodžių anchor’ai
Rekomenduojamą nuorodų kūrimo greitį galima apskaičiuoti atlikus TOP 10 svetainių nuorodų profilių analzę naudojant Ahrefs.com įrankius. Dar vienas svarbus reitingavimo faktorius susijęs su nuorodomis yra nuorodų anchor frazių struktūra.
Anchor’as yra SEO specialistų terminas, kuris reiškia tekstą nuorodos viduje.
Naujausi Google algoritmo atnaujinimai apskaičiuoja komercinių anchor’ų naudojimą, o už piktnaudžiavimą gali sumažinti svetainės reitingus arba pritaikyti filtrą. Todėl prieš sudarant planą nuorodoms įgyti seo specialistas turi atlikti esamų leidžiamų anchor frazių struktūrą pageidaujamame TOP dešimtuke. Leidžiamų komercinių anchorų naudojimas gali skirtis priklausomai nuo tematikos ir konkurencinės aplinkos, todėl jį galima sužinoti tik atlikus konkretaus TOP dešimtuko analizę.
Ką daro SEO agentūros?
SEO specialisto darbas yra sutvarkyti svetainę taip, kad lankytojai ir Google robotas teigiamai įvertintų jūsų svetainės turinį, techninę būklę ir išorinius faktorius. Svetainės optimizavimas yra nuolatinis procesas, kuris reikalauja nuolatinės analizės, numatytų darbų atlikimo, testavimo, stebėjimo ir pakeitimų pritaikymo pagal gautus rezultatus. Jeigu SEO optimizavimas atliktas teisingai, teigiami rezultatai turi pasirodyti jau po kelių mėnesių. Per kiek laiko svetainė gali atsirasti TOP’e skaitykite čia →
Ką gali padaryti SEO specialistas?
- Atlikti vidinį svetainės SEO auditą
- Atlikti išorinį svetainės auditą
- Identifikuoti probleminės svetainės vietas
- Ištaisyti SEO spragas svetainėje
- Pagerinti svetainės pozicijas organinėje paieškoje
- Padidinti srautus iš organinės paieškos
Ko negali padaryti SEO specialistas
- Pagerinti svetainės reitingų per naktį
- Atsakyti už pardavimus (offline ar online)
- Atsakyti už konversijos rodiklius
SEO metodai
Black hat – Juodas SEO už kurį galima gauti filtrą (sankcijas)
Neleistini svetainių optimizavimo metodai bendrai vadinami black hat. Už tokių metodų naudojimą svetainė gali gauti automatinį arba rankinį pritaikytą paieškos sistemos filtrą (sankcijas). Per paskutinius du metus buvo išleista daug Google algoritmo atnaujinimų (Pingvinas, Panda, Fred), kurie prigavo automatiniu būdu nemažai svetainių už neleistinų metodų panaudojimą.
Rankinių būdu pritaikytos sankcijos gaunamos iš Google darbuotojų svetainių vertintojų (assesor’ių) ir apie tai dažniausiai svetainės savininkas informuojamas per webmaster’io įrankių panelę.
Black hat SEO metodai skaitosi tokie:
- Turinio dublikatai
- Nematomas tekstas ar nuorodos
- Nuorodos iš nuorodų fermų
- Nuorodos iš nesusijusių svetainių
- Automatinių nuorodų talpinimas
- Komercinių anchor’ų peroptimizavimas
White hat – Baltas SEO
Svetainės optimizavimo metodai, kurie yra aprašyti Google instrukcijoje webmaster’iams arba tai kas yra deklaruojama Google atstovų kaip leistini optimizavimo būdai yra vadinama baltais metodais, angliškai white hat. Baltų metodų naudojimas garantuoja, kad svetainė ne gaus baudų iš paieškos sistemos, bet dažniausiai tai yra ilgiausias kelias tinklapio iškėlimui.
Keletas baltų optimizavimo faktorių yra:
- Originalus turinys
- Turinys susijęs su svetainės tema
- Turinys žmonėms, o ne robotams
- Nuorodos iš svetainių su susijusia tematika
- Tvarkingas vidinis optimizavimas
- Socialiniai signalai
Grey hat – Pilkas optimizavimas
Pilkais metodais vadinami optimizavimo metodai, kurie nėra uždrausti paieškos sistemų, bet jų naudojimas gali sukelti įtarimų. Tačiau pilkų metodų naudojimas gali sutrumpinti kelią iki pageidaujamų pozicijų.
Google instrukcijas ir nurodymus dėl rekomenduojamų ir neleidžiamų metodų galima rasti čia.
El. parduotuvių SEO
Elektroninėms sistemoms galioja tokios pat vidinio ir išorinio optimizavimo taisyklės kaip ir paprastoms svetainėms, bet yra keli svarbus momentai, kurie dažnai būna praleisti.
Itin svarbu sukurti tvarkingą struktūrą parduotuvės kūrimo metu. Elektroninės parduotuvės struktūra ir katalogas turi būti padarytas pagal anksčiau atliktą raktažodžių analizę ir surinktą semantiką.
Viena iš dažniausių elektroninių parduotuvių problemų yra neteisingai išnaudojamas indeksavimo biudžetas (crawl budget). Todėl svarbu atkreipti dėmesį į tai, kokie puslapiai pateko į Google indeksą, t. y. buvo aplankyti google roboto, o kokie nepateko.
Svarbu palyginti kiek elektroninė parduotuvė turi vidinių puslapių bendrai ir kiek iš jų pateko į indeksą, buvo aplankyta Google roboto. Jeigu ne visi svetainės puslapiai pateko į Google indeksą, tai gali reikšti, kad jūsų crawl biudžetas išnaudojamas neefektyviai. Pvz: jūsų elektroninė parduotuvė turi 1000 vidinių puslapių / produktų, o Google, dažniausiai, dėl techninių klaidų, nustatė jūsų svetainei tik 500 puslapių crawl biudžetą.
To pasekoje Google robotas aplankė tik pusę jūsų svetainės puslapių, o tai reiškia, kad kiti 500 puslapių arba prekių nebuvo suindeksuoti, todėl jie nebus matomi Google paieškos sistemoje.
Ka daryti?
Iš pirmo žvilgsnio svetainės optimizavimas gali pasirodyti kaip labai sudėtingas procesas. Tačiau turint laiko ir noro daugumą darbų galima pasidaryti pačiam. Svarbu prieš bet kokius pakeitimus svetainėje atlikti savo nišos analizę, t. y. raktažodžių tyrimą ir konkurencinės aplinkos analizę ir vengti klaidų kurios veda prie blogesnių reitingų. Greitu metu paruošime naują įrašą apie metodus, kurie nebeveikia 2017 metais ir metodus, kurie gali pabloginti tinklapio seo reitingus. Tapkite mūsų draugais ir stėbėkite mūsų naujienas Facebook’e.
Norite daugiau naudingų SEO patarimų? Spauskite čia.
Jeigu jūs norite išmokti atlikti SEO optimizavimą savarankiškai pasinaudokite mūsų SEO mokymais.